Статия
Всеки успех ви прави по-силни
Интервю с Джон Бел, началник на кабинета на Миглена Кунева
Джон Бел е ирландец и е началник на кабинета на комисар Меглена Кунева. Работи в Европейската комисия от 1993 г. Отговарял е за провеждането на административните реформи в Централна и Източна Европа и в частност в Полша и бивша Югославия. През периода 1999 - 2004 е член на кабинета на Дейвид Бърн, европейски комисар по здравеопазване и защита на потребителите.
- Какви са, според вас, предизвикателствата пред вашия кабинет до края на сегашния мандат?
- През първата година от настоящия мандат ние работихме много върху разработването на нови инструменти, които през настоящата година трябва да се превърнат в конкретни механизми за прилагане. На правния фронт предложихме нова директива за договорните потребителски права, която понастоящем се разглежда от Парламента. Надяваме се, това да донесе еднакви права за потребителите в целия ЕС.
В сферата на пазарния мониторинг разработихме нов механизъм наречен Справочник на потребителските пазари, чието второ издание излиза на 28.01.2009 г. и ни позволява да добием представа за цените, безопасността, удовлетвореността и свободната конкуренция в широк кръг от икономически сфери като услугите, финанси, енергетика и транспорт.
Също така трябва да финализираме дебата относно правото на колективен потребителски иск срещу даден доставчик и да подготвим проект за законодателство за следващата Европейска комисия.
Друг основен приоритет в работата ни е прилагането на законодателството. Извършваме съвместни проверки с държавите членки за продажбите на самолетни билети през интернет, рингтоновете за мобилни телефони, с което искаме да проверим дали важни аспекти на правото на общността всъщност работят на практика. През тази година ще публикуваме и документ базиран на тези проверки, защото ефективното прилагане на законите е много важно, особено във време на икономическа криза, когато потребителите не могат да отделят средства за да защитават правата си в съд.
В сферата на международното сътрудничество трябва да продължим работата с Китай по отношение на безопасността на продуктите и особено на детските играчки и проходилки.
И не на последно място през април организираме за първи път голяма потребителска среща в Брюксел, в която ще участват обикновени потребители, потребителски организации и мрежи, институции и журналисти от цяла Европа.
- Кажете ни малко повече за Справочника на потребителските пазари. Дали националните правителства се интересуват от тази информация и дали я четат изобщо?
- Националните правителства все повече увеличават интереса си към тази информация. Особено в контекста на икономическата криза някои правителства са превърнали потребителската защита в основен приоритет. Когато те разполагат с такава информация е възможно да се провеждат много по-конкретни дебати за това, какви мерки трябва да се предприемат от държавните органи по конкретни проблеми. Мисля, че все повече правителства го разбират.
- Във връзка с предложението за нова директива за договорните права вие за първи път предлагате пълна хармонизация на изискванията в директивата. Трудно ли е да си пионер?
- Това е нашата работа. Европейската комисия е за това, да води и да прави промени. Ние трябва да изследваме състоянието на икономическата среда и да предлагаме най-ефективните и рационални решения за нея. 14.30 - 18.00
- В последно време ЕС съдава ново законодателство в областта на пътуванията със самолет, влак, автобус и кораб, което предоставя и много права на пътуващите. Тъй като те не са разработени от вашия кабинет, мислите ли, че потребителските интереси са добре отразени в тях?
- Да, ние сме много доволни взаимодействието на комисар Кунева с комисаря по транспорта Антонио Таяни и работихме много за осигуряване на възможно най-високо равнище на потребителските права в областта на транспорта. Потребителските въпроси ще се превръщат в център на все повече политики и именно в това е едно от най-големите постижения на комисар Кунева, че за толкова кратко време успя да превърне потребителските проблеми в център на вниманието в много сектори.
- Вие сте роден в една от малките страни на ЕС - Ирландия. Смятате ли, че конкуренцията е добро решение за потребителите в областта на доставките на услуги като ток, вода и отопление в малките държави или това е подходящо само за големите държави?
- Конкуренцията е главен фактор, но не е достатъчен. Нужно е още качество на услугата и зачитане на потребителските права. Например наскоро в Белгия цял един квартал сменил доставчика си на електричество при по-добри условия, но при смяната първо останали без ток за 12 часа и храната в хладилниците се развалила, след което много уреди изгорели, защото новият доставчик пуснал ток с малко по-висок волтаж. Накрая потребителите не получили и компенсация, защото в договорите им пишело, че доставчика не покрива щети до 300 евро. В случая конкуренцията не е достатъчна. Също така е много важно потребителите да бъдат обучавани, за да могат да оказват реален натиск върху системата и тя да функционира в тяхна полза.
- Работили сте в много държави в Източна Европа. Виждате ли все още живи остатъци от миналото или промените са твърде бързи?
- Смятам че очакванията на хората за промяна са постоянни и това създава известна нетърпеливост, че всичко трябва да стане много бързо и това създава известна умора от промените и не позволява на хората да забележат и реално да оценят позитивните промени, които се случват. Сега се забелязват много позитивни неща в региона. Погледнете само как, с помощта на добрата регулаторна рамка, мобилните телефони създадоха добри условия на конкуренция и обезсмислиха водените до преди няколко години дебати за достъпността и качеството на телефонните услуги. Мисля че, очакванията на хората станаха по-големи, което е добре, защото създава натиск върху системата за по-добро качество на услугите. Важно е в потребителската област хората да станат по-активни и по-съпричастни и ангажирани с потребителските организации, които да ги представляват по тези въпроси. Трябва да се притискат компаниите, особено големите, да подобряват още повече качеството на предлаганите продукти и услуги. Трябва да се използва Европейският съюз като инструмент за сравнение с най-добрите практики.
Аз съм жив свидетел на промените, които се случиха в Ирландия след присъединяването към ЕС. Ние имахме най-лошата телефонна система в Европа, а сега имаме най-добрата. Важно е в новите страни членки да се поучат от някои грешки в другите страни и да се опитват да ги избягват. Но най-голямата промяна си остава тази в главите и сърцата на хората - да приемат, че са силни и трябва да го използват, а не да чакат на държавата и компаниите сами да променят практиките си. Хората имат силата и трябва да я използват.
- Имате ли обяснение на следния парадокс: в Западна Европа потребителските организации се радват на много високо доверие, въпреки че услугите им се заплащат, а в новите страни членнки доверието е по-ниско, въпреки че организациите предоставят услуги на потребителите напълно безплатно?
- Готовността за заплащане не е индикатор за качеството на една потребителска организация и за нейните услуги. Това е въпрос и на време. В най-развитите държави потребителската култура е дълбоко вкоренена в съзнанието на хората, но това не става изведнъж. Всеки един успех увеличава броя на хората, които ви поддържат и ви се доверяват, организацията расте и ресурсите й се увеличават, след което тя става още по-ефективна. Така постепенно хората разбират, защо е важно да има потребителска организация, която те да подкрепят.
Хората трябва също да разберат, че потребителската политика отразява техния собствен икономически интерес, който е израз на техния икономически суверенитет, т.е. не говорим само за потребителска защита, а и за това, че потребителя има своето право на избор на пазара, но и ангажимента да се информира, да прави добър избор на пазара и да участва, когато са накърнени колективни потребителски права. Най-важното е хората да разберат, че с активност и общи усилия могат да оказват ефективен натиск върху компаниите.
- А успяхте ли да си купите нещо от България?
- Обичам да разглеждам магазините и да говоря с потребители в държавите които посещавам, но откакто съм тук все още не съм имал тази възможност, поради натоварената ми програма, но се надявам да намеря такава възможност и да купя подаръци на децата си.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous