• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами

  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Внимание! Дебнат ни измами

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Внимание! Дебнат ни измами

Публикуван на: 24/07/2023 Последна редакция: 08/08/2023
Tweet
photo

      Практиките за измама на българските потребители не само, че не намаляват през последните години, но стават все по разнообразни, а авторите им все по-изобретателни. Прилагат се различни методи, някои от тях добре познати, други – не толкова. Кои са често срещаните измами и как да се справим с тях?

 

Телефонни измами

     На първо място ще припомним, че продължават да се практикуват телефонните измами. Една от разновидностите, която придоби силна популярност, е представяне на трагичен инцидент с близък роднина, за което трябва спешно да се отделят пари, и други сценарии с полицаи, институции и т.н. Крайната цел на тези измамници е да ви принудят да им дадете вашите спестени пари. Най-често жертва на този вид измами стават по-възрастните хора, които са по-доверчиви.

Други вариации на телефонните измами са свързани с вашите лични данни, като често тези измамници се представят за служители на институция, компания или организация и искат от вас лична информация или информация за банковата ви сметка.


Как да се предпазим:

  • При никакви обстоятелства не давайте лична информация по телефон, особено на непознати лица, които се представят за служители на институция, компания или организация.
  • Ако ви потърси неочакван номер и твърди, че някой ваш близък е в беда, опитайте да се свържете с този близък, за да се уверите в истинността на историята. Ако той не ви вдига, потърсете други хора, с които може да е (напр. колеги).
  • Уведомете полицията, че номер се е свързал с вас и им обяснете за какво сте разговаряли с този непознат човек и какво е искал.
  • Позвънете от друг телефон на официалния номер на организацията (напр. банка), за да разберете дали те са ви потърсили. Организации никога не искат личните ви данни по телефона, а данни за банковата ви сметка още по-малко.

 

Измами по имейл и текстови съобщения

     Измамите по имейл (наричани още фишинг измами) са често срещана практика, с която изпращачът на съобщението включва линк, с който може да бъде открадната личната и банковата ви информация. Това са злонамерени опити за придобиване на чувствителна информация, с които могат да бъдат нанесени големи щети.

     Измамниците са станали по-хитри с времето и сега използват водни знаци на компании и по този начин да създават достоверно изглеждащи електронни писма, с които да заблудят потребителите, че това са реални организации. С текстови съобщения те дори могат да се опитат да ви убедят, че определена компания, на която сте клиент, ви подарява някакъв артикул, като в замяна трябва потребителят да натисне изпратения линк.


Как да се предпазим:

  • Обърнете внимание как е написано съобщението. Това, което често ги отличава е: допускат граматични грешки, прекалено добра е наградата, спечелили сте състезание, в което не сте участвали, искат пари, за да ви изпратят пари, искат лични данни, молят ви да не споделяте на други хора, поставят ви под напрежение и други.
  • Не отговаряйте на такива съобщения с информация за вас, банковата ви сметка или каквато и да е друга сензитивна информация.
  • Ако липсва вашето първо и последно име има вероятност да е измамен мейл.
  • Измамници използват неформално поздравяване като „Здравей, здрасти“
  • Не отваряйте линкове, файлове, снимки и други неща, които са ви пратили, защото е вероятно да изтеглят личната ви информация със самото отваряне.
  • Обърнете внимание на имейла, който се свързва с вас. Наименованията са често дублиращи с оригиналните имейли или се използват очевидни наименования, които една организация/компания би ползвала.

 

Онлайн измами

     Тази тип измама включва кражба на профили в социални мрежи, измами за романтични почивки, измами за екскурзии, измама за подсилване на разпознаваемост в социални мрежи. Измамниците използват социалните мрежи и онлайн магазините, за да продават фалшиви продукти или несъществуващи. Тяхната цел е вашият портфейл.


Как да се предпазим:

  • Обърнете внимание на уеб адреса, към който ви препращат. Понякога той може да изглежда доста странно.
  • Някой се е свързал с вас (възможно е и приятел) с тревожната новина, че ваши снимки се споделят в някоя група на социална мрежа и ви иска да му изпратите кода, който ще получите на телефона си, но преди това трябва да си дадете телефонния номер. Не давайте на никого телефонния си номер по фейсбук и по-скоро се чуйте с този човек по телефона.
  • Предлагат ли се скъпи продукти на много ниски цени?
  • Защитен ли е уеб адресът с катинарче или “https”?
  • Никога не плащайте чрез банков трансфер, а с банкова карта, защото имате правото да оспорите плащането и да си върнете платените суми.
  • Когато купувате за първи път от даден сайт, отделете повече време, за да проучите този търговец. Потърсете отзиви и коментари за този търговец, попитайте ваши познати.
  • Никога не използвайте публичен Wi-Fi, за да достигнете до лична информация. Възможно е измамници да са проникнали в такава мрежа и просто да чакат някого да си въведе данните.

 

ВАЖНО! Прочетете внимателно: Фалшиво съобщение от името на НАП се разпространява чрез SMS.

     То съдържа линк, като приканва потребителя да го последва. Връзката съдържа уведомление за възстановяване на сума и стъпки, които потребителят трябва да направи, за да му бъдат възстановени. Публикуваме без редакция пълния текст от сайта:
„уведомление за възстановяване
След изчислението стигнахме до заключението, че Ви сме дебитирали допълнително 1500 лв. като данъчно плащане за Вашите доходи. Моля, следвайте процеса, за да го кредитираме на Вашия банков акаунт в следващите 24 часа. Моля, кликнете върху бутона по-долу и следвайте стъпките.“

     Това е фишинг, с който се цели кражба на лични данни, банкова информация и др. Напомняме, че НАП никога не изпраща съобщения, в които е необходимо клиентите да въвеждат банкова информация или лични данни.

Към втора част на статията

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia