• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда

  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда

Публикуван на: 06/10/2023
Tweet
photo

     Един от основните аргументи срещу поведенческото таргетиране е, че може да бъде използвано за манипулиране на потребителите, подтиквайки ги към покупки, които не биха направили иначе. Ако маркетинговите отдели могат да следят поведението на потребителите в интернет и да анализират техните предпочитания, интереси и навици, те също могат да насочват своите рекламни съобщения, така че те да се вписват точно в „нуждите“ на потребителя. Това не е просто въпрос на показване на подходящата реклама на правилното място и в правилното време. Тук става въпрос за създаването на рекламни съобщения, които предизвикват емоционални реакции, използват социални примери или други психологически трикове, за да подтикнат потребителите да направят покупка.

    Следователно, поведенческото таргетиране не само може да води до по-големи продажби, но също така може да промени потребителското поведение и да създава нови "нужди". Пример за това може да бъде желанието за най-новия модел на смартфон или дрехи от последния писък на модата, които често се представят като "необходими" в контекста на модерния начин на живот. Без тях не си „готин“. Обаче, трябва да се подчертае, че докато тези практики могат да бъдат изключително ефективни, те също така могат да бъдат възприети като манипулативни и неетични. Защитата на потребителите от такива практики е основен приоритет на много организации и регулаторни органи, включително нашата асоциация Активни потребители е готова да брани интереса и правото на българския потребител.


Техниките за създаване на изкуствена нужда от продукт:

  • Създаване на недостиг: Компаниите създават усещане за недостиг, като представят продукта като лимитирано издание или временна оферта. Това може да предизвика потребителите да действат бързо от страх да не пропуснат офертата (FOMO), дори ако не са имали първоначално намерение да купят продукта.
  • Използване на социални примери: Когато потребителите виждат, че други хора купуват или използват определен продукт, те могат да почувстват, че трябва да направят същото. Това може да се постигне чрез показване на реклами как  популярни личности или просто обикновени хора използват продукта в ежедневието си.
  • Създаване на нови стандарти за "нормално": Рекламата може да представи продукт като нормален или необходим атрибут на определен начин на живот. Това може да включва представянето на определена мода, технология или дори хранителни навици като "стандартни" – например да консумираш вода с лимон сутрин.
  • Емоционална реакция: Рекламите често се опитват да предизвикат емоционална реакция от потребителите. Това може да включва използване на сцени от семейния живот, приключения или романтика, за да създадат асоциация между продукта и определени емоции или спомени.
  • Използване на страх: Някои реклами създават страх от неизвестното, болест или дори социална изолация, за да убедят потребителите в необходимостта от определен продукт. Пример за това може да бъде реклама за застраховка, която използва страха от нещастни случаи или болест.
  • Ускоряване на цикъла на продукта: Компаниите често извеждат нови версии на своите продукти, за да накарат потребителите да се чувстват, че техният текущ продукт е остарял. Това е особено вярно в областта на технологиите, където новите модели на смартфони и лаптопи излизат почти всяка година.
  • Увеличаване на удобството: Някои продукти се рекламират като необходими за по-удобен или ефективен живот. Това може да включва всичко от уреди за дома, които спестяват време, до приложения, които обещават да улеснят комуникацията или работния процес.


Тъмни модели за рекламиране

    "Тъмните модели" или "dark patterns" са техники на дизайн в интернет, които създателите на уебсайтове и приложения използват, за да манипулират потребителите да направят нещо, което обикновено не биха искали да направят. Това може да включва неща като подвеждане на потребителите да се абонират за нежелан електронен бюлетин, да споделят повече лична информация, отколкото искат, или да направят покупка, която не са планирали. В контекста на рекламата, базирана на наблюдение, "тъмните модели" могат да бъдат използвани, за да подтикнат потребителите да споделят повече информация или да позволят да бъдат допълнително поведенчески таргетирани, без да осъзнават пълните последици от това. Например, уебсайт може да бъде проектиран така, че потребителите автоматично да приемат всички бисквитки и технологии за следене, като опцията за промяна е сложна и объркваща.

    "Тъмните модели" са важна тема в областта на потребителските права и личната неприкосновеност. Осъзнаването на потребителите за тези практики и знанието как да ги разпознаят и да се предпазят от тях е важен аспект от защитата на потребителските права в дигиталната ера. В Активни потребители се стараем да предоставяме възможно най-актуалната информация, с която потребителите да се защитят от тези тъмни манипулативни модели. В този смисъл, ако в някой уебсайт не ви позволява лесно да изберете да ползвате само нужните бисквитки, имайте едно наум.


Предизвикателства и възможности на рекламата, базирана на наблюдение

    Рекламата, базирана на наблюдение, носи със себе си както предизвикателства, така и възможности. Ние, като асоциация, призоваваме за балансиран подход, с който да  се защитят правата на потребителите, но също така да се признаят и възможностите, които съществуват пред тях.


Предизвикателства

  1. Нарушаване на поверителността: Първото и най-очевидното предизвикателство е нарушаването на поверителността. Тъй като рекламата, базирана на наблюдение, изисква събирането и анализ на големи количества лични данни, това често довежда до нарушаване на поверителността на потребителите. Не всеки се чувства комфортно знаейки, че всеки негов клик, всеки преглед на страница и всяко прекарано време в интернет се записва и анализира от някоя компания.
  2. Манипулация: Потенциалът за манипулация на потребителите е реален. Рекламата, базирана на наблюдение, е проектирана да променя поведението на потребителите, като често се използва, за да накара хората да купуват продукти или услуги, които не биха купили иначе. Това довежда до създаването на изкуствени потребности и прекомерна консумация, която води до пристрастяване.


Възможности

  1. Персонализация: Въпреки предизвикателствата, рекламата, базирана на наблюдение, също така предлага и възможности. Първата е персонализацията на рекламите. Тъй като рекламите се базират на предпочитанията и интересите на потребителите, те са по-склонни да предложат продукти и услуги, които са релевантни и полезни за потребителите.
  2. Подобрена конкурентоспособност: Втората възможност е подобрената конкурентоспособност на малките и средните предприятия. Преди възникването на рекламата, базирана на наблюдение, тези компании често нямаха достъп до големите пазари, които са налични днес. Сега те могат да насочат своите усилия и реклами към специфични аудитории, което им позволява да бъдат по-конкурентоспособни.

    В заключение, рекламата, базирана на наблюдение, е сложна тема, която изисква балансиран подход. Докато тя със сигурност носи рискове, не трябва да бъдат пренебрегвани и възможностите. Ето защо е важно да продължим разговора и да работим за създаване на регулации и политики, които защитават правата на потребителите, докато също така признават и използват възможностите, които рекламата, базирана на наблюдение, ни предоставя.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia