• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС

  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Кой как обучава потребителите в ЕС

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Кой как обучава потребителите в ЕС

Публикуван на: 02/03/2024 Последна редакция: 06/03/2024
Tweet
photo

      През миналата седмица Европейската комисия огласи „Проучването на инициативите за обучение на потребителите в държавите-членки на ЕС“. То оценява състоянието на обучението на потребителите в ЕС и има за цел да осигури разбиране за това как потребителското образование се прилага в отделните държави. Проучването разглежда образованието на потребителите и неговото значение в днешния непрекъснато развиващ се пазар. Това става чрез изясняване на дефиниция на потребителското образование и как то се различава от други понятия като потребителска информация и потребителски съвети. То също така изследва различните структури на това образование, които се използват в световен мащаб, за да отговорят на образователните нужди на потребителите (а именно формално, през целия живот и целенасочено образование) и обръща внимание на значението на използването на потребителското образование за развитие на компетенциите на уязвимите потребители.


Актуалното състояние в ЕС

     Образованието на потребителите е декларирана политическа цел на ЕС, като част от общите цели за защита на потребителите. Това включва Европейската програма за потребителите (2012 г.), която позиционира потребителската политика като съществен принос към Европа 2020. В тази програма значението беше подчертано за овластяването на потребителите и беше поет ангажимент от Комисията да работи с държавите-членки по въпроси, свързани с образованието на потребителите, със специфичен акцент върху младите хора. В допълнение към това, Новата програма за потребителите (2020-2025 г.) включва повече конкретни препратки към посоката на потребителското образование и как то допринася за целите на обществото – по-специално за зеления и цифровия преход. Проучването оценява пейзажа на това как е организирано и прилагано обучението на потребителите в 27-те държави-членки на ЕС.

     Докато ЕК определя политиката, ключови участници за прилагането на инициативи за обучение на потребителите обикновено са публични органи, потребителски и граждански обществени организации, неправителствени организации и образователни институции. Проучването документира близо 350 инициативи за обучение на потребителите от 27 държави-членки. То разкри, че най-често инициативите за обучение на потребителите са предоставени директно на потребителите (80%), а останалите са фокусирани върху техническата поддръжка за доставчиците на образование. Повечето инициативи (77%) са организирани на национално ниво, докато останалите са организирани на местно (12%) и регионално (11%) ниво.


Факти в подкрепа

     Проучването оцени всички документирани подходи в държавите-членки и ги класифицира в четири категории.

• Първата категория включва държави-членки, които имат национална стратегия за потребителското образование, обаче нито една държава членка не попада в тази категория.

• Втората категория включва тези, които имат потребителско образование, интегрирано в национален стратегически документ. Пет държави-членки попадат в тази категория. Това включва случаи, когато страната има документи за политика за защита или национален план за развитие.

• Третата категория включва тези, които са възприели тематичен подход към потребителското образование. Това се отнася за държави, които имат политики, насочени към справяне с проблема - Унгария, Словакия, Хърватия, Чехия и Литва. В тях са застъпени теми в рамките на по-широкия обхват на потребителското образование, но нямат цялостна стратегия. Проучването показва, че най-честите области на фокус за тези тематични стратегии са финансова грамотност/образование и устойчиво потребление.

- 19 държави-членки са приели тематична стратегия, насочена към финансовите въпроси, образование или грамотност. Целите, съдържащи се в тези стратегии основно обхващат вземане на финансови решения; дългосрочно финансово планиране; права на потребителите и цифрово финансово образование.

- 4 държави-членки са разработили тематични стратегии за обучение на потребителите, които покриват устойчивост и/или устойчиво потребление. Тези стратегии основно съсредоточават целите си върху насърчаване на устойчивото потребление; обучение на обществото относно рисковете от изменението на климата; образование по отношение на енергийната ефективност; и засилено сътрудничество между участниците в областта на устойчивостта и устойчивото потребление.

• Последната – четвърта, категория включва държави-членки, които нямат стратегически документи за интегриране на обучението на потребителите на национално ниво. Такъв е случаят в пет държави. 

 

Ролята на заинтересованите страни

    Подходите към обучението на потребителите в държавите-членки могат допълнително да се диференцират от ролята на заинтересованите страни в разработването и прилагането на обучението на потребителите и дали те са предимно от публични или частни участници. Изследванията показват, че малко над половината от образователните дейности (52%) се организират от НПО участници, предимно потребителски организации, докато приблизително една трета от инициативите се организират от публични органи. Проучването изследва ролята на правителствените и неправителствените участници в разработването и прилагането на инициативи за обучение на потребителите в държавите-членки, идентифициращи прилики и разлики между тях. Още веднъж държавите-членки бяха категоризирани, този път въз основа на основните участници в разработването и прилагането на инициативи за обучение на потребителите.

• В три държави-членки, Литва, Хърватия и Швеция, беше установено, че правителствата заемат водеща роля в развитието и прилагането на обучение на потребителите.

• В останалите държави-членки НПО бяха идентифицирани като главни развиващи се действащи лица при реализиране на инициативи. Тези държави членки бяха допълнително класифицирани в две подгрупи в зависимост от наблюдаваното ниво на координация между НПО и обществеността.

- Сред първата група, 5 публични органи и участници от НПО работят заедно с всички други по координиран и организиран начин за разработване и реализиране на инициативи. При този сценарий публичните органи най-често носят отговорност за обучението на потребителите и всеобхватната насока на политиката, докато участниците от НПО действат като партньори, които осигуряват съвети и/или като партньори за изпълнение.

- Във втората група участват и публични, и неправителствени организации, но в по-фрагментиран и по-малко координиран начин. В тези сценарии държавните органи, в някои случаи предоставят финансиране на НПО за инициативи, но не се наблюдава по-нататъшна координация от публичните органи или разделение на труда.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia