• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?

  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Обучение на потребителите: защо има значение?

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Обучение на потребителите: защо има значение?

Публикуван на: 15/03/2024
Tweet
photo

      Пазарът, на който потребителите работят в момента, е все по-сложен. Те са изправени пред безброй продукти за избор, големи количества информация и развиващ се пазар, вкл. и онлайн. Освен това потребителите често се сблъскват с предизвикателството на претоварване с информация при закупуване на стоки и услуги, както онлайн, така и офлайн. Докато като цяло по-добре образовани отколкото в миналото, днес много потребители все пак нямат знания относно техните права и/или имат недостатъчно развити умения в определени сектори (напр. цифрови умения или финансова грамотност), необходими за справяне с по-сложни пазари с интензивно използване на информация.

     Потребителите в ЕС се нуждаят от по-голям набор от умения и знания от всякога. Това може да бъде улеснено чрез подобреното им обучение, което да им даде възможност да посрещнат тези предизвикателства. Всъщност, в тази среда, за да направите добър избор и да защитите правата си, самите вие се нуждаете от набор от знания и умения. В тази ситуация  потребителско образование е критичен инструмент, използван за овластяване на хората да развиват критично мислене и да работят ефективно в пазарната икономика.

 

Какво е потребителско образование?

     Обучението на потребителите е дефинирано по много начини. Най-често се определя като мерки, които имат за цел да предоставят на потребителите знания, умения и разбиране, за да участват ефективно в пазарната икономика. По-конкретно, обучението има за цел да гарантира, че потребителите са способни да вземат информирани, добре обосновани решения относно стоки и услуги, като се вземат предвид обществените ценности и цели и да се защитават от нелоялни търговски практики, измами и измамни дейности.

     Идеята за потребителско образование се разви. През 60-те години имаше изместване на фокуса от управлението на домакинството до упражняването на правата на потребителите и избягването да станете жертва към измамни или нечестни търговски практики. В наши дни обучението на потребителите включва осъзнаване на социалните и екологични въздействия на избора на потребителите и на основно ниво се стреми да помогне на потребителите да разберат пазарните механизми, което им позволява да бъдат повече уверени във взаимодействието си с пазара.

     Следователно, образованието на потребителите включва набор от теми.

     Първо, обучението на потребителите им предоставя необходимите знания и умения да оценят личните си нужди и да вземат ценностни решения относно техните нужди и търсене. Това включва оценка на последиците от покупките и претегляне на ползите и разходите за избор. Обучението на потребителите в този контекст може да се върти около теми като лични финанси, здравословно хранене или потенциалното влияние на рекламата.

     Второ, обучението на потребителите също предоставя на потребителите информацията, от която се нуждаят да разбират правата си. За да участват ефективно на пазара, потребителите трябва да бъдат запознати с техните права и отговорности, свързани с продуктите и услугите, които купуват. Освен това, то включва права по отношение на транзакцията, която улеснява покупката, например, познаване на правата и отговорностите при извършване на онлайн транзакции. Примерите за обучение на потребителите в този контекст включват познаване на съответното законодателство, информираност за това как да получите достъп до механизмите за разрешаване на спорове и информация относно агенции за защита на потребителите.

     Трето, обучението на потребителите има за цел да им помогне да разберат въздействието, което техният избор може да има върху по-широкото общество. Обучението на потребителите може да ги насърчи да използват социални и екологични съображения в потребителския избор и да прилагат в поведението си модели, позволяващи им да разберат по-добре въздействието, което оказват върху живота на обществото.

 

Структура на потребителското образование

     Обучението на потребителите може да се прилага по различни начини. Както е при всички видове образование, в областта на потребителското образование има различни канали, чрез които хората могат да учат и развиват своите умения и компетенции. Както беше отбелязано, целта на обучението на потребителите е като цяло да им даде възможност да правят информирани, добре мотивирани решения относно стоки и услуги. Ако тези цели трябва да бъдат постигнати, структурата на потребителското образование трябва да се развива около нуждите на потребителя във всички сфери на живота. Различните сегменти на населението имат различни нужди, когато става дума за потребителско образование (напр. младите хора, възрастни или уязвими потребители). Начинът, по който е структурирано обучението на потребителите и следователно може да се използва за задоволяване на нуждите на тези потребителски групи и цели инициативи по правилния начин. Участниците в сектора на потребителското образование в световен мащаб използват различни методи за посрещане на образователните нужди на потребителите. ОИСР характеризира три форми на обучението на потребителите, прилагано в страните членки:

     • Официално образование: формално обучение, провеждано в институция или на работното място, като цяло води до сертификат.

     • Обучение през целия живот: целенасочено обучение на всички етапи от живота, използвано за подобряване на знанията и компетенциите на участниците. ОИСР подчертава в своите изследвания, че обучението на потребителите трябва да се разглежда като непрекъснат процес, който развива знанията и уменията на потребителите през целия им живот, позволявайки по-добро вземане на решения. Следователно, образователните ресурси трябва да растат и да се адаптират към променящите се условия, за да можем да предоставим на потребителите точни, актуални информация и умения. Новата програма за потребителите, лансирана от Европейската комисия през 2020 г., подчертава значението на инвестирането в потребителското обучение през целия живот. За да бъде въздействащо, обучението на потребителите е критично на всички етапи от живота и трябва да се съчетае с акцент върху допълнителни основни житейски умения, като финансовата грамотност, например.  

     • Целенасочено образование: дейности, предназначени и насочени към определен сегмент от населението, които се считат за уязвими и може да се нуждаят от допълнителна подкрепа, за да действат ефективно на пазара. Обучението на потребителите трябва да бъде съобразено с изискванията и нуждите на специфични групи, особено уязвимите потребители.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia