• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?

  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?

Публикуван на: 26/04/2024
Tweet
photo

      Правото на връщане (или право на отказ) е силен механизъм за потребителя пред търговеца, но има и законови ограничения. Все по-често търговци да отказват на потребители да върнат закупена стока, като използват аргументи, които са в разрез със закона. Кога търговецът има основание и кога не?

      Право на отказ от покупка може да бъде упражнено независимо от състоянието на опаковките и търговския вид на стоката, дори и да е монтирана, използвана или захабена. Търговецът НЕ МОЖЕ ДА ОТКАЖЕ да приеме продукта обратно. Правото на отказ е ограничено само в изброени в Закона за защита на потребителите хипотези.

  • Право на отказ имаме при онлайн покупка и покупка извън обекта на търговеца.
  • Правото на отказ от стока може да бъде упражнено в 14 дневен срок от приемането на стоката чрез уведомяване на търговеца със стандартен формуляр, след което в 14 дневен срок се изпраща стоката на търговеца.

За повече информация за правото на отказ - вижте статията ни: Правото на връщане на стока

 

Важно!

     Търговецът е задължен да приеме обратно продукта, но не е задължен да ви обезщети на 100%, ако продуктът е захабен.

 

     Търговецът не може да ви иска необосновано голяма сума, ако се установи, че продукта е с намалена стойност. Отговорността на потребителя за намалената стойност е в рамките на разумното!

     Обърнете внимание, когато приемате продукт, дали е в добър търговски вид, защото е възможно след това търговецът да ви търси отговорност за нещо, което не сте направили. Положителното в случая е, че законът изисква от търговеца да докаже намалената стойност на продукта. Това е нещо, което търговците не харесват.

 

Кога потребителят носи отговорност за намалената стойност на продукта? 

Ето какво казва законът:

     Чл. 54. (ал.4.) Потребителят носи отговорност само за намалената стойност на стоките, причинена от изпробването им, различно от необходимото, за да установи естеството, характеристиките и доброто им функциониране. Потребителят не носи отговорност за намалената стойност на стоките, когато търговецът не го е уведомил за правото му на отказ по чл. 47, ал. 1, т. 8.

     От тази разпоредба на закона става ясно следното: стока може да бъде изпробвана в рамките на необходимото, за да установим какво представлява, как изглежда и как функционира. Законът не дава определение на това какво е „необходимо“, за да се изпробва един продукт.

     Следователно при изпробване на стоката потребителят не дължи заплащане и не може да се изисква неустойка. Ако е нарушен търговският вид при изпробването потребителят ще носи отговорност за намалената стойност, но това не може да е причина да бъде отказано правото на връщане.

Пример: Поръчваме си обувки от сайт и ги получаваме на следващия ден. Решаваме да разпечатаме плика и да отворим кутията, за да се проверят обувките. Слагаме ги на краката си и правим една две стъпки, за да усетим дали са удобни.

     В този случай може да върнем обувките, но ако решим да отидем с тях до магазина или да ги ползваме няколко дни, то при връщане на продукта, търговецът има законното право да удържи част от стойността на продукта, но той не може да откаже да приеме продукта, дори и ако му кажем, че сме го ползвали.

     Някои търговци не правят разлика между отговорност на потребителя за намалена стойност и ограничаване на правото на отказ. Видимо някои търговци изброяват в своите Общи условия хипотези, при които потребителят е лишен от право на връщане изцяло. Поднасянето на информация, която не отразява хипотезите от закона, може да се счете за нелоялна търговска практика, за която комисията да наложи санкция и да забрани на търговеца да я упражнява.

 

Негативни примери от практиката

„Не може да върнете продукта, защото е изпробван!“ 

„Не е върнат в оригиналната си опаковка и затова ви отказваме!“ 

„Парочистачката е разопакован и поради хигиенни съображения не може да я върнете!“ 

„Няма закон, който да ме накара да приема разопакован продукт!“ 

„Нямате право на отказ, защото поръчката ви е индивидуализирана.“ 

„Дължите ни 20% неустойка, ако сте изпробвали продукта, но от цената без отстъпка!“ 

„Отказали сте се от правото си на отказ, не може да върнете сокоизстисквачката!“

    
     Някои търговци пряко нарушават разпоредбата за намалената стойност на продукт като твърдят, че при изпробване на стоката, потребителят не може да върне продукта. Видимо от нормата на чл. 54, ал.4 от ЗЗП, ни е дадено правото да пробваме продукта. Друг вариант, който някои търговци използват, е да изискват заплащане на процент от сумата при изпробване на продукта, което е в директно противоречие със закона.

Пример:

uslovia.png

     В такъв случай имаме налице нищожна клауза от договора и препятствие пред упражняване на правото на отказ. Ако се натъкнете на подобна клауза (по-долу), уведомете ни и изпратете договора, за да го разгледаме:

     Основното, което потребителите трябва да знаят, е че не може един търговец да откаже връщането на продукт въз основа на търговския вид на стоката или опаковката, освен ако продуктът влиза в законните категории на стоки без право на отказ. Всяко предварително уговаряне за неустойка при пробване на продукта е незаконна!

Случаите, при които нямаме право на отказ: 

  • Стоки, изработени по поръчка на потребителя или съобразно неговите индивидуални изисквания;

     Това са стоки, които са изработени изцяло за нуждите на потребителя, и не се продават свободно от търговеца. Връщането на този продукт би направило невъзможна продажбата на такъв индивидуализиран продукт.

     Съгласно легалната дефиниция на § 13, т. ЗЗ от Допълнителните Разпоредби на закона, "стоки, изработени по поръчка на потребителя " са стоки, които не са изработени предварително, а са изработени въз основа на индивидуален избор или решение на потребителя. Има значително количество съдебна практика по тази хипотеза, в която става ясно, че става въпрос за предоставяне на изработен продукт, специално за нуждите на потребителя.

 

Пример: Поръчвате бюро, което се предлага само в черно и бяло, като се свързвате с търговеца и искате да бъде в розово с комбинация ярко червено.

    В този пример имаме индивидуална поръчка и следователно нямаме право на отказ от договора за покупка на този продукт.

  • Запечатани стоки, които са разпечатани след доставката им и не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани с хигиената или защита на здравето;

    Настоящата хипотеза се ползва от някои търговци, които искат да ограничат своите клиенти от връщане на продукт под този претекст. Самата хипотеза се тълкува различно от институции, търговци и организации, но в общи линии се отнася само за стоки като хигиенни продукти, бельо и козметични продукти. Най-често тази хипотеза се ползва, когато е закупен продукта чрез покана за демонстрация.

    Парочистачка, диван, прахосмукачка, сокоизтисквачка, телефон и т.н. са продукти, които могат да бъдат почистени, следователно могат да бъдат и върнати. Дрехи също могат да бъдат връщани.

  • Стоки, които поради своето естество могат да влошат качеството си или имат кратък срок на годност;

Пример: Поръчвате си храна за вкъщи от ресторант или от онлайн супермаркет хранителни стоки с кратък срок на годност като прясно мляко и т.н.

  • Стоки, които след като са били доставени и поради естество им са се смесили с други стоки, от които не могат да бъдат отделени;
  • за доставка на вестници, периодични издания или списания с изключение на договори за абонамент за доставката на такива издания;
  • за доставка на запечатани звукозаписи или видеозаписи или запечатан компютърен софтуер, които са разпечатани след доставката;

     Това e една от хипотезите, при които само при разопаковането потребителят губи правото си на отказ от продукта.

  • за доставка на алкохолни напитки, чиято цена е договорена при сключването на договора за продажба, при които доставката може да бъде извършена в срок не по-рано от 30 дни, считано от сключването на договора, и чиято действителна стойност зависи от колебанията на пазара, които не могат да бъдат контролирани от търговеца;

     Ако напитките са отворени или е нарушен бандерола – нямате право на отказ.

  • сключени по време на публичен търг;
  • за доставка на стоки или услуги, чиято цена зависи от колебанията на финансовия пазар, които не могат да бъдат контролирани от търговеца и които могат да настъпят по време на срока за упражняване правото на отказ;

     Изключително рядка хипотеза.

    Посочените хипотези се отнасят до продажбата на стоки. За всички хипотези на липса на право на отказ вижте чл.57 от Закона за защита на потребителите.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia