• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?

  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?

Публикуван на: 18/10/2024 Последна редакция: 21/10/2024
Tweet
photo

      Активни потребители вече ви запозна с предстоящите радикални промени в транспортния сектор в Европейския съюз. Те са особено актуални за нашата страна, по пътищата на която се движат хиляди стари коли, камиони и автобуси, замърсяващи обилно околната среда.

     Сухопътният транспорт е отговорен за около една пета от емисиите на парникови газове в ЕС. Той иска да ограничи вредното му въздействие върху климата, като насърчава използването на горива от възобновяеми източници и горива, причиняващи по-малко парникови газове. От 2035 г. всички нови коли, които се продават на пазара, ще трябва да бъдат с нулеви емисии и да не емитират никакъв въглероден диоксид. Стремежът с тази мярка е до 2050 г. транспортният сектор да стане неутрален спрямо климата.

     Алтернативните горива се използват, за да заменят продуктите от изкопаеми горива в транспорта като бензина и дизела. По този начин те спомагат за намаляване на емисиите от сектора.

 

Алтернативни горива за автомобили с нулеви емисии
     В тази категория се включват електричеството, водородът и амонякът.

  • Електричеството за автомобили може да идва от различни източници: електростанции, използващи изкопаеми горива, възобновяеми източници на енергия или ядрени централи. Електрическите коли не замърсяват въздуха при придвижване, а хибридните автомобили изискват по-малко нефтени продукти и са с по-ниски емисии на CO2 от традиционните.
  • Водородът често се използва за тежкотоварни автомобили и се извлича от вода и органични съединения. Неговото въздействие върху околната среда зависи дали при добива му са използвани възобновяеми източници като слънчевата енергия, вятърът, биогаз или изкопаеми горива.
  • Амонякът също може да спомогне за намаляване на емисиите, защото единствените странични продукти от него са водата и азотът.

 

Горива от възобновяеми източници
     Горивата от възобновяеми източници включват горива от биомаса и биогорива, синтетични и парафинови горива, включително амоняк, които са произведени с използването на възобновяеми енергийни източници.
     Биогоривата са биоразградими и са произведени от местни маслени култури, животински мазнини или дори рециклирани готварски мазнини от ресторанти. Те са един от най-важните източници на алтернативни горива и имат дял от 4,4% в потреблението на горива в транспорта в ЕС. Ако са произведени по устойчив начин, биогоривата могат да допринесат значително за намаляване на емисиите на парникови газове. За тяхното производство обаче може да се използват земи, които иначе биха били засети с хранителни или други култури. 

     За българските потребители ще прозвучи като фантастика практиката в други европейски страни – всяко домакинство отделя в голям съд остатъчната мазнина от приготвянето на храната. В определен ден минава цистерна, в която се изливат употребените мазнини. Тя пък отива директно в инсталация за обработването на отпадния продукт в гориво.

 

Горива, причиняващи по-малко парникови газове, основани на природния газ
     Съществуват и други горива, които причиняват парникови газове, но в по-малка степен от традиционните и могат да се използват за постепенното намаляване на емисиите в транспорта. Такива са: 

  • Пропан-бутан (втечнен нефтен газ) - извлича се от нефт и природен газ, а в бъдеще вероятно и от биомаса. Използването му причинява 35% по-малко въглероден диоксид от въглищата и 12% по-малко CO2 от нефта, а също така не емитира опасни фини частици. В някои страни в ЕС съществува добре изградена инфраструктура за зареждане с този газ, но с повишаването на стандартите относно емисиите той няма да може да осигури значителните намаления, които ще бъдат изисквани.
  • Компресираният природен газ се получава чрез сгъстяването на метан.
  • Втечненият природен газ се произвежда чрез охлаждането му до много ниски температури, при които той приема течна форма. Използването на този вид гориво няма голям потенциал да намали емисиите на парникови газове и затова европейските институции не подкрепят употребата му в сухопътния транспорт.
  • Синтетичните и парафиновите горива се правят от биомаса или природен газ, както и от растителни култури и животински мазнини.

 

Цифри & Факти

- Около 5% от автомобилите в ЕС в днешно време използват алтернативни горива. Броят на електрическите автомобили в съюза е нараснал на повече от 4,4 милиона през 2022 г, което е 16-кратно увеличение спрямо 2015 г.

- От общо 3,2 млн. автомобила в  България през 2022 г. малко над 200 000 използват алтернативни горива. Плъгин хибридите са близо 180 000 броя.

- Преходът към превозни средства с нулеви емисии изисква изграждането на всеобхватна инфраструктура от станции за зареждане. В момента в ЕС има около 360 000 публично достъпни пункта за презареждане на електрически автомобили, но повечето са концентрирани само в няколко страни (Нидерландия, Германия, Франция, Италия и Швеция).

 

Как ЕС ще увеличи използването на устойчиви горива 

     Ръстът на цените на енергията и целта за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. карат ЕС да предприеме мерки за насърчаване на използването на алтернативни горива.

             1. Увеличаване на броя на станциите за зареждане
     През юли 2023 г. ЕП прие правила, засягащи инфраструктурата за алтернативни горива, за да направи станциите по-достъпни в цяла Европа. Предвижда се електрически зарядни станции за автомобили с мощност от най-малко 400 kW да бъдат разположени поне на всеки 60 км по шосетата на трансевропейските транспортни мрежи до 2026 г., а до 2028 г. - мощността трябва да достигне най-малко 600 kW. За камиони и автобуси такива зарядни станции трябва да се подсигурят на всеки 120 км. Те следва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища на ЕС до 2028 г., с мощност от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя. До края на 2030 г. на всеки безопасен паркинг за тежкотоварни превозни средства ще трябва да има поне един пункт за зареждане с мощност от 100 kW.
     До 2031 г. ще трябва също така да има станции за зареждане с водород на всеки 200 км по основните пътища в ЕС. През 2021 г. е имало само 136 такива станции в Европа.
     Правилата предвиждат създаване на условия за лесно плащане на зарядните пунктове. Европейската комисия ще трябва да създаде „база данни“ на ЕС относно фактите за алтернативните горива до 2027 г., за да се предостави на потребителите информация за наличността, времето за изчакване или цената на различните станции.
     Директивата за инфраструктурата за алтернативните горива включва и норми за морския и въздушния транспорт.

 

           2. Насърчаване на продажбите на чисти превозни средства
     Планът на ЕС за възстановяване от пандемията включва 20 млрд. евро, които могат да бъдат използвани за насърчаване на продажбите на чисти превозни средства. ЕС също така налага все по-строги ограничения на емисиите на въглероден диоксид от новите автомобили,  което също насърчава преминаването към устойчиви алтернативи. През 2035 г. всички нови автомобили, които се продават в ЕС, ще трябва да бъдат с нулеви емисии. 

 

Колите са основни замърсители
     Емисиите на въглероден диоксид от пътническия транспорт варират силно в зависимост от вида на превозното средство. Пътническите автомобили са основен замърсител, отговарящ за 60,6% от общите емисии от сухопътния транспорт в Европа. Проблемът до голяма степен идва от факта, че личните автомобили превозват малък брой хора. Ако всяка кола се ползваше от много хора, това щеше да бъде един от най-чистите видове транспорт. Средният брой пътници през 2018 г. е бил 1,6 души в кола. Затова се търсят други решения - споделяне на автомобили, преминаване към обществен транспорт, използване на велосипеди или ходене пеша.

     Има два начина да намалим емисиите на CO2 от колите: или като направим по-ефективни автомобили, или като сменим източника на гориво в тях. През 2019 г. 67% от колите в ЕС са използвали дизел, други 25% - бензин. Електрическите автомобили обаче набират популярност. Броят на новите регистрации се увеличава - през 2021 г. близо 18% от новорегистрираните пътнически автомобили са били електрически спрямо 11% през 2020 г. Продажбите се утрояват през 2020 г., когато влизат в сила нови цели за емисиите от колите. При новорегистрираните микробуси през 2021 г. 3,1% са били електрически. Но възниква и въпросът: по-ефективни ли са те? Въпросът „колко емисии CO2 произвежда един автомобил“ трябва да отчита не само емисиите по време на ползване, но и тези, свързани с производството и бракуването. В началния и крайния етап от живота на един автомобил електрическите автомобили генерират повече емисии от автомобил с вътрешно горене. Степента на замърсяване зависи от това от какви източници се добива самото електричество. Въпреки това, ако вземем като начална точка сегашния енергиен микс в Европа, електрическите автомобили вече са по-чисти от тези, задвижвани с бензин. С увеличаването на дела на електричеството от възобновяеми източници в бъдеще електрическите коли би следвало да стават все по-малко вредни за природата. Освен това ЕС има планове да направи батериите по-екологосъобразни..

 

Други мерки на ЕС за ограничаване на емисиите в транспорта

     ЕС възнамерява да допълни предложените цели за емисиите от коли и автомобили с още мерки:

  • Нова схема за търговия с емисии за сухопътния транспорт и сградите;
  • По-висок дял на горивата от възобновяеми източници;
  • Премахване на данъчните стимули за изкопаемите горива;
  • Още законодателни стимули за разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia