• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX

  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Какво e RAPEX

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Какво e RAPEX

Публикуван на: 25/08/2007 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet

RAPEX е европейска система за бързо предупреждение за опасни нехранителни продукти. Тя гарантира, че информацията за продукти, които са били идентифицирани от националните власти като опасни, бързо ще бъде разпространена между останалите държави-членки и Европейскaта комисия. Целта е прекратяване или ограничаване на снабдяването с тези продукти за да се защити здравето и безопасността на потребителите.

Кога се използва RAPEX?

Националните власти осведомяват Комисията чрез RAPEX за ограничаване на разпространението или премахване от пазара на потребителски стоки, които поставят здравето или безопасността на потребителите под риск. RAPEX обхваща както мерки предприети от националните власти, така такива инициирани доброволно от производителите или дистрибуторите.  Най-честите мерки са забрана/спиране на продажбата, изземване на опасен продукт от пазара, предоставянето на информация на потребителите за рисковете свързани с използването на продукта, вземане обратно на опасни продукти от потребителите.

Как функционира RAPEX?

Системата разчита на близко сътрудничество между Европейската комисия от една страна и националните власти, производителите и дистрибуторите от друга. Националните власти трябва да вземат подходящи мерки, ако открията опасен потребителски продукт на пазара. Например, детски играчки съдържащи малки части, които може да бъдат погълнати от деца. Властите по принцип трябва да изискат изземване на продукта от пазара, защото съществува опасност децата да погълнат малките части и да се задушат.

Всяка държава има една RAPEX точка за контакти, която изпраща на Комисията информация за опасните продукти намерени на пазара. За България контактна точка е Комисията за защита на потребителите. Информацията се изпраща под формата на нотификация, която включва иноформация за продукта (име, марка, модел, описание, картинка), риска, мерки предприети за предотвратяване на риска и каналите за разпространение на продукта (призводител, износител, вносител, дистрибутор).

Така получената информация се разпространява от Комисията до националните RAPEX контактни точки във всички държави участващи в системата. Те от своя страна усведомяват националните власти, които проверяват дали продукта е на пазара и вземат необходимите мерки.

Производителите и дистрибуторите трябва да осъществяват тестове дали продуктите, които предлагат на пазара са опасни. Когато разберат, че един продукт е опасен, те трябва веднага да усведомят компетентните национални власти като точно идентифицират продукта, рисковете които създава и необходимата информация, за да се проследи. Тази информация след това се предава чрез RAPEX до Комисията и останалите държави, участващи в системата.

Ежеседмично Комисията публикува на уебсайта съобщенията изпратени от националните власти за опасните продукти. По този начин потребителите може да проверяват дали продуктите, които използват или възнамеряват да си купят са в системата RAPEX.

Съобщения съобразно държавата, която ги изпраща През 2006 год. всички държави членки, включително България и Румъния, са били активн при използването на RAPEX системата. Най-много изпратени съобщения има от Германия (144 съобщения, които са 16% от всички изпратени съобщения), Унгария (140 съобщения, 15%), Гърция (98 съощения, 11%), Великобритания (92 съобщения, 10%), Испания (79 съобщения, 9%). България е изпратила общо 13 съощения, което е 1% от свички изпратени съобщения до RAPEX.

Съобщения съобразно категорията продукти Най-много съобщения са били изпратени за 2006 год. за следните продукти: 1. детски играчки (общо 221 съобщения, които са 24% от всички съобщения изпратени до RAPEX); 2. електроуреди (общо 174 съощения, 19% от всички изпратени съобщения); 3. моторни превозни средства (126 съощения, 14% от всички изпратени съобщения); 4. осветителни уреди ( 98 съощения, 11% от всички изпратени съобщения); 5. козметика (48 съобщения, 5% от всички изпратени съобщения).

Съобщения съобразно риска Някой съобщения се оснасят за продукти, които създават повече от един риск. Поради тази причина общият брой на съобщените рискове е повече от общият брой на съобщенията. Основните категории рискове са следните: 1. нараняване (25% от всички съобщения); 2. електрически удар (24%); 3. опасност от изгаряне (18%); 4. задушаване (14%); 5. химически риск (9%). Основният риск при игра с опасни детски играчки е задушаване или задавяне поради наличието на малки части. При електроуредите основният риск е електрически удар, често придружен с риск от избухване на пожар. При моторните превозни средства, рискът от нараняване е най-честия.

Съобщения съобразно държавата на произход на стоката При почти половината от съобщенията (48%) изпращани до системата RAPEX, Китай е посочвана като държавата производител. Това основно се дължи на огромното количество стоки внасяни от Китай в ЕС. 17% от съобщенията са за продукти, чиито държава на произход е неизвестна. А 21% от съобщенията се отнасят за стоки произведени в рамките на ЕС.

Информация за опасни продукти:

http://kzp.bg/modules.php?name=OpStoki

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 1 общо )

tehox

tehox

интерестно


Последно редактиран на 26/03/2020 12:19.

Написан на: 26/03/2020 12:18 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia