Статия
Защо стандартите са важни за потребителите?

След като знаем какво представляват стандартите, благодарение на нашата статия - Защо е важно да знаем за стандартите?, е време да си обясним и каква е ролята на потребителите и потребителските организации в този процес. Освен общата регулация на един процес, нужни са ни нормативни актове, които да задълбаят и да пояснят. В европейски план стандартите предоставят техническите изисквания и поясняват отделни разпоредби от даден регламент или директива. В процеса на стандартизация често си представяме инженери, експерти и институции да обсъждат заедно. Но все по-ясно става, че без гласа на потребителите тази картина е непълна.
Ролята на потребителите
Потребителите са важни, защото ежедневно използват продуктите и услугите – и често първи усещат кога нещо „скърца“. Участието на организации, които защитават интересите на потребителите е важно, защото те разглеждат стандартите от различна гледна точка – какво може да застраши здравето на потребителите, по-какъв начин може да се гарантира безопасност и съответствие. Участието на потребителите в създаването на стандарти гарантира, че документите няма да останат сухи и откъснати от реалността, а ще отразяват истинските нужди и очаквания на хората. В този смисъл, потребителите не просто допринасят – те играят ключова роля за това стандартите да работят на практика, а не само на теория.
Какво е ANEC?
ANEC (European consumer voice in standardisation) е европейската организация, която представлява интересите на потребителите в процеса на създаване на технически стандарти. Основана през 1995 г., тя обединява потребителски организации от страните-членки на Европейския съюз, както и от страни от Европейското икономическо пространство и страни кандидатки.
ANEC участва в разработването на стандарти в европейските и международните организации по стандартизация, като CEN (Европейският комитет по стандартизация), CENELEC (Европейският комитет по електротехническа стандартизация), ETSI (Европейският институт по телекомуникационни стандарти), ISO и IEC на международно ниво. ANEC е мрежа от организации и в нея членуват национални потребителски организации, които могат да участват при даването на коментари, като споделят позицията си или сигнализират за притеснителни текстове.
За да защити интересите на българските потребители, в ANEC участва Асоциация „Активни потребители“.
Как ANEC помага на потребителите?
ANEC представлява обединения глас на европейските потребители пред институции и организации по стандартизация, като се стреми към балансирани и справедливи стандарти, които не обслужват само интересите на индустрията. Организацията работи с мрежа от експерти, които предоставят анализи и препоръки, базирани на реални потребителски нужди и опит. В екипите от експерти участват и представители на Асоциация „Активни потребители“.
ANEC сътрудничи с Европейската комисия, Европейския парламент и националните власти, за да гарантира, че гласът на потребителите се чува и в законодателния процес. Организацията работи за повишаване на информираността относно значението на стандартите и правата на потребителите чрез кампании, доклади и партньорства.
Защо е важно?
Без участието на потребителски организации, стандартите често биха били изготвяни само с оглед на техническите и икономическите интереси на производителите. Чрез участието на потребителските организации се внася баланс, като се поставя на преден план човешкото измерение – безопасността, достъпността и справедливото третиране на всички граждани, включително най-уязвимите групи.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous