• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?

  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Къде ни е потребителската култура?

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Къде ни е потребителската култура?

Публикуван на: 04/04/2011
Tweet

Държавата трябва да се грижи по-скоро за безопасността ни, дали купуваме качествени стоки е наша лична отговорност.

Модерният гласоподавател

Потреблението може да се разглежда като ежедневен изборен процес. Гласоподавателите са атакуван от убеждаващи рекламни кампании, а кандидатите - стоки са все по-примамливи. Потребителят обаче, за разлика от гласоподавателя има мощта да наказва икономически тези, които не отговарят на неговите изисквания. Подавайки банкнотите в магазина, ежедневно потребителите подкрепят едни марки и стоки, като същевременно оказват натиск върху останалите.

Регулирана свобода

Свободата на пазара се намира в пряка зависимост от броя на регулациите, които му налага държавата. В България потребителите, заблуждавани от мили спомени по отминали дни и погрешно изтълкувани експерти в пресата, мечтаят за триумфално завръщане на БДС. Всъщност българският потребител живее вече двадесет години в консуматорски стрес - той упорито отказва да научи пазарните принципи, възприети в развитите икономики по света. Този консуматорски стрес е закономерен и се дължи на липсата на свобода на избора и потре бителска култура в миналото. С началото на прехода ударно започна преноса на западни бизнес модели, стоки и услуги, които потребителят е желал, но за които не е бил готов. Тези не само парадоксални, но и взаимоизключващи се тенденции продължават и днес - потребителят желае пълна свобода на избора, ниска цена и свръхпротекция от страна на държавата. Свръхпротекцията е реално неприложима защото:увеличава данъчното бреме, без да допринася достатъчно за увеличаване качеството на живот на потребителя;неизменно води до слаби и формал но съществуващи браншови организации; в перспектива води до инертни потребители, очакващи държавата да взима решения вместо тях; Като изключим чисто маркетинговите
трикове, ниската цена на стоките на пазара може да се осигури само с ползване на техники и технологии за намаляване на производствената цена на стоката. Тази всеобща цел разбира се, вкарва цялата индустрия не в търсене на технологии за подобряване на качеството, а на такива намаляващи цената. Потребителят не обича да чува за течен пушек в колбасите, задържащи вода вещества, растителни масла в сирената и др.

Когато се информира за тях, потребителят отчита като неприемливи pазпространените технологии, но същевременно държи да получи стоката на възможно най-ниската цена. Потребителското въздействие върху пазара много бързо бива разбрано от търговските вериги, които реагират мигновено с натиск към дистрибуторите, а оттам и към производителите. Последните имат няколко възможности да излязат на пазара - да внедрят нова технология или да оптимизират стара. Това е и причината в България да съществуват мандри, които не изкупуват мляко, а продават сирене - решението е внос на по-евтини материали.Българският потребител не осъзнава силата си и това е плод отново на липсата на познание и потребителска култура. Потребителят разсъждава на парче - смята се за ключово закупуването на най-евтината стока, пък уж принципно много цени качеството. А качеството на стоките в развитите икономики е обвързано до голяма степен с цената. Това е истина, която не се преподава, тя е общоизвестна - австрийският потребител, освен, че си прави сметката, знае и точно какво да очаква от закупеното натази цена. Българският обаче, има винаги завишени очаквания към продукта спрямо
цената, на която е закупена стоката. Това е така поради един единствен грешен въпрос със съответния неверен отговор, а именно Въпрос: „Има ли некачествени стоки на пазара?"
Отговор: „Не разбира се, иначе няма да ги пуснат на пазара!"
Фундаментално изкривената мисъл, че потребителят е защитен от некачествени стоки, върлува из българските земи. Потребителят е защитен изцяло от държавата тогава, когато става дума за неговата безопасност. Това е така, защото както за всеки влак си има пътници, така и за всяка цена и съответно качество си има потребители. Но само потребителите ли са виновни? Тяхното нежелание за образоване ли е единственият проблем, който изкривява пазара в България

Браншове и стандарти

Формално съществуващите браншови организации допринасят за хаоса, който се наблюдава в най-различни сектори на икономиката. Възможно ли е браншовите организации да очакват държавата и ЕС да налагат стандарти за работа и производство за всеки вид стока? Разбира се, това е прекалено скъпо за данъкоплатеца, но масово не се осъзнава.

Сиренето Parmigiano-Reggiano, по-известно у нас като пармезан, се произвежда само на определени места в Италия, само от определени производители и млекопреработватели. Това е така, не за щото държавата е наложила стандарт за производство на пармезан, а понеже през 1934 г. се основава консорциум на всички производители на това сирене. В браншо вия стандарт дори е вписано, че кравата, от която се прави пармезан, трябва да е хранена само с трева/слама. Този консорциум полага основите на браншови стандарт - бизнесът решава, че е добре да запази традиционните технологии за производство и да не допуска измами. Бизнесът в България прави точно обратното - компаниите се стремят към най-ниска цена и най-нетрадиционна технология за производство на традиционен продукт. Всъщност браншови организации съществуват, но реалната им дейност остава загадка при наличие на толкова сериозни разминавания в концепцията за производство на традиционни продукти. Не е нужна голяма експертност, за да се установи, че родните компании нямат стратегическо планиране, а са фокусирани върху бързи печалби. Днес и сега.

Помага ли държавата?

А трябва ли? Колкото повече е държавната намеса на определен пазар, толкова повече проблеми, забавяния, грешки, неуредици и абсурди се създават. Пример за такъв абсурд е забраната производителите на мляко сами да преработват и продават своята продукция, което е факт само към млекопреработвателите, които пък диктуват изкупните цени. По този начин технологии за производство на традиционни български продукти се заменят с модерни аналози, от което губим всички.
Що се отнася, разбира се до потребителската защита, държавата е длъжна да осигури определено ниво. Факт е обаче и занижената ефективност на потребителската защита, поради това, че е разпръсната в поредица от държавни агенции без помен от координация между тях. Държавата е длъжна пред данъкоплатеца да му осигури безопасност, останалото зависи от самия потребител, неговите нагласи и търсения. Потребителската защита трябва да се позиционира преди покупката и да се нарече потребителска култура и информираност. Само тогава потребителят ще е наясно какво консумира и ще се почувства сигурен в един динамично развиващ се пазар.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia