• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители

  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Как да възпитаме интелигентни потребители

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Как да възпитаме интелигентни потребители

Публикуван на: 23/04/2009 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

Родителите трябва да осъзнаят, че имат отговорността да научат  децата си да станат разумни потребители и да разберат, че техните деца са бомбардирани от рекламни послания от съвсем ранна възраст.
Ан Дъглас*

Пазаруваме с деветгодишната ми дъщеря Джули подаръци за рождените дни на братята й. Вместо да се остави на импулсивно пазаруване, тя е решена да претегли внимателно всяка възможност и да сравни цените на различните играчки преди да реши какво да купим.

Пазаруването с нея изисква огромно търпение и издръжливост – безспорно Джули се е ориентирала в посока да стане интелигентен потребител. Тя разбира принципите на сравнителното пазаруване, но най-вече е разбрала горчивата истина, която много възрастни все още не могат да приемат – че когато портфейлът ти е празен, трябва да се прибереш у дома.

Позволете ми да ви разкажа за подхода на пазаруване на осемгодишния ни син Скот. Той е зашеметен от опаковката и често не се интересува какво има вътре. Ориентиран е към марката и мисли, че всичко, което има логото «Батман» си струва да се купи, дори ако е неугледно или е твърде скъпо. Той все още не схваща идеята, че ако похарчиш всичките си пари днес, за утре не остава нищо.
Убедени сме, че уменията на Скот за пазаруване ще се подобрят като порасне, особено с учител като Джули, но също така осъзнаваме, че трябва да изиграем важна роля във възпитаването на умения за разумни решения при покупки.

Кати Лин от консултантската компания „Родители днес” твърди, в наши дни е особено важно на децата да се разяснява влиянието на рекламите. Освен нова те трябва да бъдат научени, че когато става въпрос за лъскавия свят на рекламата, това, което виждаш не е винаги това, което получаваш. "Децата вярват, че това, което гледат по телевизията, е вярно," отбелязва Лин. "Телевизията е час от дома, създава уют – все пак те е в дневната ви!" Ето защо, особено важно е да прекарвате определено време пред телевизора с децата си и да коментирате с тях, какво всъщност означават рекламните послания.
"Направете го като игра," предлага Лин. "Попитайте децата си дали могат да разберат защо рекламните специалисти са направили овесените ядки да изглеждат толкова апетитни или защо играчката изглежда толкова голяма. Отнемете магията от рекламното представяне."

Помогнете на децата да открият разминаването между това как определени продукти изглеждат по телевизията в рекламата и как те изглеждат в реалния живот. Например, посочете разликата между неустоимия хамбургер, който виждат по телевизията, и сплесканите сандвичи, които получават в кварталното капанче.

Ключът, разбира се, е да не допуснете тази възможност за обучение да се превърна в мини-лекция. Посланията, които ще стигнат до децата и уроците, които ще научат, ще бъдат много по-силни, ако им позволите да направят сами заключенията. Достатъчно е веднъж да купите фигурка на някой от супергероите и детето ви да открие, че тя не идва с всичките симпатични аксесоари, или не издава всички онези звукови ефекти, както беше демонстрирано по телевизията.
Друг много важен аспект на това да станеш интелигентен потребител е да се научиш да управляваш парите си. Родителите трябва да насърчават децата си да вземат свои собствени решения за дадени покупки и да определят бюджета за някои специални покупки. Въпреки че това не е особено лесно в общество, което във всеки един момент може да изтегли кредит, за да си достави моментното удоволствие.
"Ако децата ни живеят по тази схема, явно е резултат от това, че не се е налагало да чакат за каквото и да било. Ние трябва да ги научим, че ако наистина си струва да притежаваш нещо, струва си и да почакаш за него."

И ако детето ви решава да издуха цялата си месечна издръжка за нещо наистина глупаво, позволете му. Не трябва да предпазвате детето си от вземането на неправилни решения за покупки, оставете го да се учи от грешките си (освен, разбира се, въпросната вещ да не нещо, което вие не можете да позволите по морални причини или съображения за сигурност.) Все пак, много по-безболезнено е да се научите от грешка, която ви е струвала 20 долара, когато сте били на осем години, отколкото да научите същия урок когато купите чифт ролери за 300 долара десет години по-късно.

Ако детето ви е на път да направи грешен избор, може би ще ви се иска да предложите своето мнение, например: „Тази играчка изглежда ще се счупи твърде лесно”, но повече от това не бива да си позволявате.  Ако детето ви все пак реши да упорства с покупката и играчката наистина се счупи твърде бързо, опитайте се да устоите на изкушението да кажете „Аз нали ти казах” или веднага да изтичате да купите нова. Вместо това демонстрирайте съчувствие и го насърчете да върне счупената играчка в магазина, от който е купена, или напишете писмо до производителя.

Обучението на децата да бъдат разумни потребители не става за един ден. Идва момент, в който вие получавате удовлетворението, че вашите послания са стигнали до тях. 
Последният път, когато посетихме магазина за играчки, Скот поклати глава с досада и попита: "Знаеш ли защо са направили новия Батман по-голям от стария?" Аз вдигнах рамене и изчаках отговора. "Това е за да те накарат да купиш целя нов комплект Батмани и нов батмобил. Мамо, те просто искат да те накарат да похарчиш всичките си пари."
Той закрачи между щандовете разгневен, че някой във фабриката на Батман може да прави такива неща.

*Ан Дъглас е американска журналистка с множество публикации в пресата в САЩ и Канада.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia