• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите

  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите

Публикуван на: 25/08/2007 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet

Защо картелите са толкова опасни за икономиката и как могат да бъдат разпознати? Какви са предимствата на либерализацията и заплахите на нелоялната конкуренция? Какво мога да направя ако подозирам, че една бизнес практика ограничава конкуренцията и зависи ли нещо от мен?

Картелите

Картел е група от сходни и независими компании, които се обединяват в цел контролиране нa цените или разделяне на пазара и по този начин ограничават конкуренцията. Участниците в картела могат да рзчитат на договорения пазарен дял и нямат стимул да предлагат нови продукти или качествени услуги на конкурентноспособни цени. Ефектът от това е, че потребителите плащат повече за по-ниско качество. Поради тези причини картелите са незаконни съгласно законодателството на България и Европейския съюз по отношение на конкуренцията и затова Европейската комисия и националните органи за защита на конкуренцията налагат големи глоби спрямо компании включили се в картел.

Картелите се незаконнни и следователно се създават тайно и доказателства за наличие на картел са трудно откриваеми. Поради това Европейската комисия от доста години прилага така наречената "политиката на снизхождение", което означава, че компанията, която първа предостави вътрешни доказателства за картели не трябва след това да плаща глобата. По този начин се дестабилизират картелите отвътре. Откакто тази политика се прилага в ЕС може да се оцени като много успешна. Повечето разкрити картели от Европейската комисия през последните години са били резултат признание от една от компаниите-членове на картела, която предоставя информация и помоли за снизхождение. Но също така и самостоятелните разследванията провеждани от Европейската комисия за разкриване на картели дават резултати. Налаганите глоби са в размер от 0.5 до 1 билион евро годишно. Тези глоби отиват в бюджета на Европейската общност и спестяват пари на данъкоплатците. Но това, което е по-важно е, че рискът от големи глоби обезкуражава компаниите да създават и да продължават участието с картели.

В България практиката за разкриване на картели е по-скромна в сравнение с европейската, но в същото време прави впечатление, че и законодателството ни не е толкова строго, колкото европейското. Съгласно българския Закон за защита на конкуренцията максималната глоба за фирма участваща в картел е 500 000 лева. Необходимо е, да се помисли за завишаване на санкциите, тъй като в някои сектори печелбите произтичащи от картелно споразумения могат многократно да надвишават евентуалната глоба.

Отварянето на пазарите за конкуренция

Услуги като траснпорта, енергията, пощенските услуги и телекомуникациите не са били винаги толкова отворени за конкуренция колкото са сега. Европейската политика в тази област от години е насочена към либерализация на пазарите чрез отварянето им за конкуренция. Сега в железопътната, електрическата и газовата индустрия операторите на мрежи трябва да предоставят честен достъп на конкурентите до техните мрежи.

В миналото в държавите-членки гореспоменатите услуги  са били предоставяни от държавни организации с изключителни права да предоставят услугите. Чрез отварянето на пазарите за международна конкуренция, потребителите могат да избират от множество алтернативни доставчици на услуги и продукти.

Чрез либерализиране на пазара потребителите се възползват от по-ниски цени и нови услуги, които са обикновенно по-ефикасни и изгодни за потребителите. Това помага за увеличаване на конкурентноспособността на нашата икономика.

Нискотарифните авиолинии Нискотарифните авиолинии започват да функционират и да с развиват в Европа благодарение на това, че Европейскта комисия либерализира този сектор на икономиката. Сега европейските потребители се възползват от по-голямото разнообразие и по-евтините услуги.

Нелоялната конкуренция

В Законодателството за защита на конкуренцията се съдържат и забрани относно действия, нарушаващи лоялната конкуренция. Сред тях най-съществено значение за потребителите имат две - въвеждане в забуждение, имитация и нелоялно привличане на клиенти.

В досегашната дейност на Комисията за защита на конкуренцията се е натрупала най-много практика в областта на нелоялното привличане на клиенти, сред които фрапиращо многобройни са случаите на организиране на томболи, свързани с продажба на дадена стока или услуга. Забранено е предлагането или обещаването на награда, чиято стойност значително надвишава цената на продаваната стока или услуга. В своята практика КЗК е възприела критерий за това кога стойността на обещаваната награда значително надвишава цената на продаваната стока или услуга. Възприето е, че "значително надвишаване" е налице тогава, когато стойността на наградата надвишава повече от сто пъти единичната цена на предлаганата стока или услуга, или е на стойност повече от десет минималната работна заплата в страната. Основният смисъл на тази забрана е да не изкривява търсенето от страна на потребителя, като насочва желанието му за покупка към конкретен продукт не заради неговите качества, а единствено заради обещаваната евентуална награда. По този начин търсенето се насочва не към по-качествените и желани продукти на пазара, а към тези, които могат да донесат бързи награди на купувача. Санкциите предвидени в закона варират от 5 хиляди до 300 хиляди лева.

Каква е ползата за потребителите?

На двата пазара (въздушния транспорт и телекомуникациите), които са били либерализирани първи, средните цени на услугите са се понижили значително.  Това не се отнася за пазари, които са били либерализирани по-късно или въобще не са либерализирани (като електричеството, доставка на газ, железопътен транспорт и пощенски услуги). На тези пазари цените са останали непроменени или са се увеличили.

Отскоро в България започна процес на либерализиране на енергийния сектор. На теория това означава, че всеки потребител би могъл сам да избира доставчика си на електроенергия, независимо от факта, че електропреносното предприятие, което достига до абоната е само едно. На практика, твърде вероятно е това да не се случи и такава възможност да стане факт само за някои големи промишлени предприятия, които да договарят доставки в големи количества. Ако искаме обаче, да усетим ползите от либерализацията, трябва да осъществим реформата в пълния й обем.

Какво може да направи потребителят

В своя всекидневен живот всеки потребител може да се озове в ситуации, в които има индикатори за съществуването на бизнес практика, която може да ограничава конкуренцията. Например, ако компании отказват да приемат поръчки от потребители от други държави-членки или няколко конкурентни компании поддържат подозрително еднакви (и високи!) цени. Това може да са индикатори за незаконни уговорки и потребителят може да информира органите за защита на конкуренцията за тях.

Към кой орган да се обърна?

Ако ситуацията пред която сте изправени е специфична и ограничена до държавата или областта в която живеете, или включва не повече от три държави-членки, може да се обърнете към националния орган за защита на конкуренцията. При съмнения, че повече държави-членки са включени, въпросът може приоритетно да се отнесе към Европейската комисия. Даже и да не сте сигурни за размера на проблема, не се колебайте да се свържете с Комисията или националния орган или потребителска организация.

Отправяне на официално оплакване до Комисията - Ако директно сте засегнати от практика, която подозирате, че ограничава конкуренцията между икономическите оператори от различни държави-членки и можете да предоставите детайлна информация, може да отправите официално оплакване до Комисията.

Информиране на националния орган за защита на конкуренцията - Комисията за защита на конкуренцията може да предприеме действия ако прецени, че законодателството за защита на конкуренцията е нарушено. Преди осъществяване на контакт е добре да проверите уеб сайта на комисията за повече информация. 

Информиране на потребителска асоциация - Като отделен потребител може да информирате потребителска асоциация за вашите наблюдения. Потребителската асоциация може да събере обобщена информацията получена от различни потребители и да направи официално оплакване до Европейската комисия или до Комисията за защита на конкуренцията.

@

Комисия за защита на конкуренцията

http://www.cpc.bg

Генерална дирекция Конкуренция на Европейската комисия

http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia