• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност

  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Потребление и Отговорност

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Потребление и Отговорност

Публикуван на: 05/02/2007 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

Нуждата от повишаване на потребителските отговорности се развива от пилеенето на природни и човешки ресурси. Устойчиво потребление е ползването на стоки и услуги, които адресират непосредствени и основни нужди за подобряване качеството на живот, като в същото време минимизират употребата на природни ресурси, емисиите на токсични материали и натрупването на отпадъци. Устойчивото потребление осигурява по-добър живот на следващите поколения и пести ограничените природни ресурси на планетата.

Отворената търговия (free trade) на Европейския съюз е насочена към разширяване на пазарните възможности и поощряване на свободната конкуренция. Но тази система на търговия реално води до задълбочаване на неравенството между богатите и бедните страни в света. Пример за това са субсидиите за селскостопанска продукция на САЩ и ЕС, които затрудняват достъпа до пазара на продукция от по-бедни и развиващи се страни.

Справедливата търговия (fair trade) се базира на информираният потребителски избор, с който съзнателно се твори добро. Акцентира се върху отговорността към обществото/обществата в дългосрочен план, устойчивото развитие, опазването на околната среда, зачитането на човешките права и защитата на потребителите.

Основните идеи, стандарти и механизми на справедливата търговия са:

  • Справедлива цена: Самоорганизирани групи от фермери, получават минимална цена плюс добавки за сертифицирани биологични продукти. Земеделските асоциации също помагат за кредитирането на фермерите.
  • Справедливи условия на труд: Работниците във фирми споделящи идеите за справедлива търговия имат безопасни условия за труд, социални програми и уважение от страна на собствениците.
  • Директна търговия: При справедливата търговия се избягват ненужните посредници и стремежа е да се ползват директни връзки производител-вносител. Това позволява да се развива по-силно самия производител и да се конкурира по-успешно на глобалния пазар.
  • Демократични и прозрачни организации: Търговците извършващи справедлива търговия, реинвестират печалбите си по прозрачен и демократичен начин. Това става и в полза на региона в който извършват дейност.
  • Развитие на обществото: Справедливите търговци и фермери инвестират определени средства в програми за социално и бизнес развитие, като програми за стаж, тренинги за повишаване на качеството и сертифициране на биологична продукция.
  • Устойчиво развитие и околна среда: Токсичните агро-химикали ползвани в конвенционалното земеделие и генетично модифицираните организми са строго забранени във веригата на справедливата търговия. Принципно се ползват методите на биологичното земеделие, които пазят както здравето на земеделците, така и самите екосистеми, запазвайки ги за следващите поколения.

В последните години все повече привърженици набира етичното финансиране и банкиране. Самия термин "етична банка" е противоречив, поради два факта: а) доколкото дефинирането на етична дейност е субективно и б) определянето на финансова институция за етична би означавало, че останалите са неетични. Принципно, етичните банки имат по-ограничени печалби от конвенционалните банки, ползват по-малко офисни площи, а някои от тях работят само по телефон или през интернет, като пример за последното е британската Smile.

Въпреки, че има разлики в дефинирането на "етична банка", повечето такива банки се обединяват около основни принципи като прозрачност на инвестициите, въздействие върху обществото и околната среда на финансираните дейности. Европейската федерация на етичните и алтернативни банки и финансисти (FEBEA) обединява около 25 европейски банки покрепящи стандартите за етично банкиране, като повечето от тях са специализирани в микрокредитирането. След създаването на взаимния гаранционен фонд от FEBEA, сега текат преговори за участието на Европейския инвестиционен фонд (EIF) и създаване на Европейска етична банка.

От консумиране към устойчиво потребление

В зараждането на търговията болшинството е ползвало стоки според нуждите си. Това не създавало огромното, допълнително натоварване върху околната среда и производството, на което сме свидетели днес. В началото на двадесети век масовото производство, довело до масово потребление. Резултатът бил първата позната свръхпроизводствена криза през 1929 г. Произведените стоки надвишавали три пъти нужните нива на прозводство, което пренасищало пазара.

След втората свотовна война социо-икономическите системи се върнали към модела на масово потребление, с нарастващ брой на ползваните стоки. Домакинствата закупували все по-модерни уреди, за да направят живота си по-удобен. Производството не намалило темпото, напротив - развил се маркетинга, който да осигури съществуването на този икономически модел. Това повишено потребление довело до повишено изразходване на природни ресурси, силно индустриално замърсяване и огромно количество битови отпадъци.

Трудно е да се каже кога се зараждат идеите за устойчиво потребление, но вероятно началото идва от вредите причинени от тридесетгодишния икономически бум - 1945-1974 г. Нуждата от повишаване на потребителските отговорности се развива точно от пилеенето на природни и човешки ресурси. По последни данни запасите от цинк ще бъдат изчерпани през следващите 25 години, запасите от сребро до 17 години, оловото до 21 години, а медта до 28 години. Това разбира се са предвиждания, които не отчитат бурното развитие на пазарите на Китай, Индия и Бразилия, които ще скъсят значително тези срокове.

Устойчиво потребление е ползването на стоки и услуги, които адресират непосредствени и основни нужди за подобряване качеството а живот, като в същото време минимизират употребата на природни ресурси, емисиите на токсични материали и натрупването на отпадъци. Устойчивото потребление осигурява по-добър живот на следващите поколения и пести ограничените природни ресурси на планетата.

Ето няколко примера за разумно/устойчиво потребление:

  • Закупуване на течности в стъклени бутилки - въпреки широкоразпространената заблуда, рециклирането не води до решение на проблема с пилеенето на природни ресурси, енергия и замърсяването на околната среда. То служи за отлагане на екологичните катастрофи във времето и създаване на нови бизнес ниши;
  • Ефективно разходване на електроенергията - инсталиране на енергоспестяващи уреди е бита;
  • Ползване на автомобили с хибридни двигатели (електродвигател, в комбинация с биодизел), които намаляват разхода на гориво за единица разстояние. Ползването на водородни клетки се оказва проблемно, доколкото добиването на водорода е на база природен газ, а не електролиза на водата.
  • Ползване на слънчева енергия в бита - вече има фотоволтаични системи с ефективност надвишаваща 30%.
  • Саниране на сградите и по възможност приближаване до т.нар. пасивни сгради. Това са сгради, са изолирани от външната среда по начин, който ги прави максимално енергийно-ефективни. В такива къщи отоплението се поддържа от светещите крушки, тялото на човек, затоплени храни и т.н.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia