• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"

  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Рекламна "обективност"

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Рекламна "обективност"

Публикуван на: 25/05/2011
Tweet
photo

В края на 2010 година три български телекома и организаторът на играта „Големият кеш” - фирма „Ню геймс” се надпреварват кой да облъчи потребителите с най-неетична реклама. „Мобилтел” праща децата на среща с непознат и показва как Дядо Коледа играе на „гол покер” със Снежанка. „Ню геймс” се опитва да легитимира проституцията. „Глобул” премълчава в рекламните си брошури важна информация за потребителите, с което ги подвежда. „Макс телеком” лъже, че предлага най-бърз интернет със 100% покритие.

Как „Мобилтел” насърчава децата да се срещат с непознати

Телевизионната реклама на „Мобилтел” за тарифен план LOOP Mega е определена от Националния съвет за саморегулация (виж повече за сдружението в карето на стр....) като неподходяща за деца. Тя е признак, че един от най-големите рекламодатели показва липса на социална отговорност и се възползва от младежката доверчивост или неопитност. Недопустимо е рекламодател като „Мобилтел” да не отчита отрицателния ефект от търговската си комуникация и да призовава младите хора да разговарят и да се срещат с непознати чрез изпращане на есемес. В Националния съвет за саморегулация са постъпили няколко жалби относно телевизионна реклама на „Мобилтел” за тарифен план LOOP Mega. Целевата група на мрежата на Loop са физически лица между 14 и 29 години. Етичната комисия намира жалбите за основателни. Парадоксалното е, че „Мобилтел” е партньор в Обществения съвет за безопасен интернет, чиято цел е разумното използване на мобилните комуникации.

Дядо Коледа играе гол покер със Снежанка

Другата телевизионна реклама, с която „Мобилтел” се компрометира по празниците, е с главен герой Дядо Коледа. Тя е определена от Етичната комисия на НСС като неподходяща за деца. Непристойно и безотговорно е в една рекламна кампания да се посяга на герой, символ на добротата, носещ много емоции, надежди и мечти, и да се профанизира по този начин неговия образ, се казва в мотивите на комисията. Рекламата показва как Дядо Коледа лъже, че го няма вкъщи, изключил е телефона си и играе карти със Снежанка. Дрехите му са разхвърляни из къщата, сякаш ги е събличал, докато отива към другата стая. На масата има две недоизпити чаши за вино. Още по-притеснително е, че когато губи, той се съблича. Това е крайно неуместно, имайки предвид, че рекламите се гледат и от деца. Те вярват в Дядо Коледа, затова не е добре да го виждат в такава светлина. Независимо, че рекламният клип не е насочен към деца, недопустима е заигравката с Дядо Коледа, показан в непривична за него среда, която поставя много въпроси пред подрастващите. Рекламата привлича тяхното внимание с използваната музика от популярна коледна песен, още повече че клипът се излъчва във време, когато и децата гледат телевизия. В рекламата се спекулира с образа на Дядо Коледа и се злоупотребява с доверието на най-малките телевизионни зрители, които го чакат с нетърпение, за да им раздаде подаръци. На всичкото отгоре текстът, който тече под линия, минава с голяма бързина, не може да се прочете, не е съобразен с възприятията на човешкото око и не е достъпен за потребителя, който проявява интерес към рекламата.

„Ню геймс” „легитимира” проституцията

Един от рекламните видеоклипове на играта „Есемес за милиони” на „Ню Геймс” също е определен като неподходящ за деца. Рекламният клип показва проститутка, която предизвикателно предлага услугите си и „е добра в ръцете”. В следващите кадри, в поза, създаваща асоциация за сексуален контакт, тя изпраща есемес на „Игра за милиони”. Недопустимо е да се пропагандира рекламна игра със средствата на непозволената от закона най-древна професия - проституцията. Рекламният клип отблъсква със своята вулгарност, далече е от всякакви норми на благоприличие и е в разрез с добрите нрави на българското общество, реши Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация. Вярно е, че сексът продава и продажбите скачат, ако в рекламата има дългокрака красавица, но защо тази пропаганда трябва да става чрез афиширане на платената проституция, още повече че клипът се излъчва във време, когато деца и подрастващи гледат? Представителят на „Ню геймс” защитава рекламната концепция с аргумента, че тя представлява реплика на известния и обичан филм „Хубава жена”. Етичната комисия счита, че подобно сравнение е повърхностно и несъстоятелно. Търговската комуникация не е изготвена с чувство на отговорност към потребителите и обществото.

Най-скъпите „безплатни” есемеси

Вторият рекламен видеоклип на играта „Есемес за милиони” е определен като подвеждащ и заблуждаващ. Потребителят е подведен, че участието му в играта е безплатно, защото в търговската комуникация не се споменава за финансови задължения. Не става ясно и колко есемеса човек трябва да изпрати, за да продължи участието си в играта. Срещу клипа е подадена жалба, в която се казва, че абонатите на мобилните оператори получават непоискан рекламен есемес със следното съдържание: "Tvoiat nomer xxxxx igrae dnes za 20 000 leva i 2 Jackpota nad 130 000 leva! Kak? Bezplatna registracia s EGN na nomer 9999". По този начин потребителят се подвежда да се регистрира уж безплатно, но след изпращане на първия безплатен есемес е  подтикван да изпраща платени такива. За да се участва наистина в тегленето на печалбите, той трябва да отговори с платен есемес на поне един последващ въпрос. Етичната комисия намира жалбата за основателна и счита, че регламентът на играта трябва да бъде оповестен в ефир, а не само в сайта на играта, защото не всеки има компютър и интернет у дома си.

„Глобул” крие важна информация и подвежда потребителите

Брошурата за абонаментен план GLOBUL WEB&TALK  на „Космо България Мобайл” /Глобул/ въвежда потребителя в заблуда, но той би разбрал за това само ако отвори сайта на оператора и прочете всички звездички, които са доста на брой. Отделно трябва да се запознае с допълнителните условия, които липсват в брошурата и не са част от така наречените звездички. В Националния съвет за саморегулация постъпва жалба, в която се обръща внимание на нередности, които се откриват в на пръв поглед изряден абонаментен план на Глобул. „GLOBUL си запазва правото да въведе допълнително ограничение по отношение на потреблението на услугата или да я прекрати/деактивира едностранно в случай, че бъде надвишено разумното потребление, като за такова се приема потребление превишаващо с 30 (или повече) % включените МB на максимално достижима скорост)”. Това уточнение не е част от първата звездичка, която пояснява условията за неограничен интернет. То липсва в брошурата и присъства само в сайта на оператора. Етичната комисия намира жалбата за основателна. Фактът, че Глобул ползва различни канали на комуникация за даден свой продукт, не го освобождава от задължението да спазва етичните правила във всеки един от тях. Когато даден неинформиран потребител посети търговски обект на Глобул, там той няма достъп до интернет, а само до брошурата. В конкретния случай в брошурата не е посочена съществената информация, че Глобул си запазва правото да въвежда допълнително ограничение по отношение на потреблението на услугата или да я прекрати/деактивира едностранно в случай, че бъде надвишено определено потребление.

„Макс телеком” лъже, че предлага най-бърз интернет

„Макс Телеком” е уличена в подвеждаща реклама. Едно от важните решения на рекламата е изборът на посланието. То служи като средство за мотивация на целева аудитория. В случая посланието „Вземи най-бързия мобилен интернет” подлежи на доказване. Дали „Макс Телеком” предлага наистина най-бързия мобилен интернет от всички мобилни оператори? Отделно от това се твърди, че мрежата на дружеството покрива 100 % от населението на страната, докато на практика мрежата покрива около 55 на сто от населението. Парадоксалното е, че този факт е посочен в официалния сайт на „Макс Телеком”. В жалбата срещу рекламата се казва, че сравнението на база скорост при мобилния интернет не е правдиво, защото преките конкуренти предоставят доста по-висока скорост от предлаганите от „Макс Телеком” 16 Mbps.

 

! Неетични реклами? Оплачете се на НСС

Новата доброволна форма за саморегулация работи успешно под пълна пара

Малко повече от година след създаването си Националният съвет за саморегулация (НСС) в рекламния бизнес показа, че надеждите, които потребителите възлагаха на него, не са били напразни. Това е сдружение с нестопанска цел в обществена полза. Основната му задача е да „възпитава” рекламната индустрия да спазва правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации като приеме, разпространи и осигури прилагането на Етичен кодекс в полза на лоялната конкуренция и преди всичко - в защита на потребителя. Уебстраницата на сдружението е www.nss-bg.org, а телефонът - 0886 695 616. При съмнение за неетична реклама, оплачете се!


 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia