• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес

  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Европейска процедура за искове с малък материален интерес

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Европейска процедура за искове с малък материален интерес

Публикуван на: 05/03/2014
Tweet
photo

Какво означава европейска процедура за искове с малък материален интерес?

Това е специална процедура, предвидена в Регламент 861/2007 г., чиято цел е да облекчи достъпа до съд – улеснява съдебното производство по повод на искове с малък материален интерес при трансгранични граждански и търговски спорове и намалява разходите. Този механизъм се прилага от 1 януари 2009г. във всички държави-членки на ЕС, с изключение на Дания. Би могъл да се използва при имуществени спорове, при които цената на иска, без да се включват лихви, разноски и разходи по защитата, не надвишава 2000 евро (3911,66 лв.)

Защо подобна процедура е полезна за потребителите?
Потребителите могат да използват Европейската процедура за искове с малък материален интерес с цел бързо и опростено възстановяване на платени суми за некачествени стоки и услуги, закупени в друга държава-членка на ЕС, или за недоставени продукти, поръчани и заплатени онлайн. Този механизъм е алтернативен на общия съдебен ред, следователно потребителите могат да избират дали да използват него или да подадат съдебен иск по общия ред.

Предимства на процедурата:
-Разбираемост
В рамките на механизма се използват опростени стандартни формуляри налични в електронен формат на всички официални езици на ЕС, на портала за Електронно правосъдие http://www.e-justice.europa.eu.
-По-ниски такси
Потребителят не трябва да плаща за услугите на адвокат, защото процесуалното представителство не е задължително. Също така преводът на исковия формуляр се извършва автоматично на желания език на портала за електронно правосъдие. Потребителят не е необходимо да понася разходи за транспорт, защото по принцип процедурата е писмена и потребителят не се призовава пред съд. Освен това, съдът трябва преимуществено да използва най-опростения и евтин метод за събиране на доказателства.
-Бързина
В регламента са предвидени кратки срокове за всяко процеусално действие. Цялата съдебна процедура обикновено продължава около 3 месеца.
-Изпълняемост на съдебното решение в рамките на ЕС
Издаденото съдебно решение може веднага да бъде изпълнено на територията на целия Европейски съюз (с изкл. на Дания), без да е нужно да се минава по сложна процедура за признаване на изпълнението, необходима при съдебно решение, издадено по реда на общия национален ред на всяка държава-членка.  

Как функционира процедурата?
Потребителят попълва онлайн стандартен формуляр (формуляр А, включен в Анекс I на Регламент 861/2007), отпечатва документа на неговия език, както и автоматичния превод на съответния език на ответника и ги подава пред компетентният съд
Съдът проверява дали искът отговаря на процесуалните изисквания и изпраща негово копие в 14-дневен срок на ответника, който се намира в друга държава-членка на ЕС. Получаването на документите в друга държава обичайно не отнема повече от 30 дни.
След като ответникът получи искът разполага с 30 дни, в които да представи отговор или насрещен иск пред съда, който от своя страна се изпраща в 14-дневен срок на ищеца.
Ако ответникът подаде насрещен иск срещу потребителя, след като той го получи, трябва да изпрати отговор по него до съда в рамките на 30 дни.
След като всички документи са налични в съда (първоначалния иск, отговор по иска или насрещен иск, отговор на насрещния иск), съдът има 30 дни да проучи документите и да прецени как ще процедира с делото.
Ако има необходимост от още данни по делото, съдът разполага с 30 дни, в които да призове страните за устно изслушване, да изиска допълни документи или да събере съответна информация самостоятелно.
След като се състои изслушването или след като се събере цялата необходима информация, съдът трябва да произнесе своето решение в 30-дневен срок.
Ако съдебното решение не бъде обжалвано в 30-дневен срок, съдът издава декларация за изпълняемост отново във формата на стандартен формуляр и я изпраща заедно със съдебното решение на потребителя.
След получаване на изпълняемото съдебно решение и декларацията му за изпълняемост от съда, потребителят може да се обърне към съдебен изпълнител или към друг компетентен служител в съответната държава-членка за принудително изпълнение в случай че търговецът не се съобразява доброволно с постановеното решение.

Кога потребителите могат да използват процедурата?
Потребителите могат да се възползват от от този опростен механизъм, когато спорът между потребителя и търговеца е с трансграничен елемент, т.е. когато поне една от страните има местоживеене или обичайно пребиваване в държава-членка, различна от тази на сезирания съд. Освен това е важно, че закупените продукт или услуга трябва да бъдат предназначени за лична употреба, а не да са закупени с търговска цел.
 
Къде да бъде подаден иска?
Според процесуалните правила относно подсъдността потребителят може да подаде иска пред компетентния съд в неговата държава или пред съда в държавата на търговеца.

Каква е държавната такса?
Държавната такса в България за такива искове е 4 процента върху претендираната сума, но не по-малко от 50 лева.

Какъв е начинът решението да бъде изпълнено?
Когато решението стане изпълняемо, съдът издава декларация за неговата изпълняемост чрез стандартен формуляр и потребителят може да се обърне към съдебен изпълнител или към друг компетентен служител в съответната държава-членка за принудително изпълнение в случай че търговецът не се съобразява доброволно с постановеното решение.

Към кого може да се обърнем за помощ?
Повече информация как да  защитите своите потребителски права, използвайки Европейската процедура за искове с малък материален интерес може да получите в Европейския потребителски център в България (http://www.ecc.bg).
 
Защо потребителите все още не са склонни да използват процедурата?
 
Неосведоменост
Проучването, направено от Мрежата на Европейските потребителски центрове във всички държави-членки на ЕС през 2010 показва, че процедурата е сравнителна непозната – не само сред потребителите, но също така и сред съдиите. 47 процента от съдиите в ЕС никога не са чували за тази процедура, а останалите не са наясно как точно да я прилагат.
За някои от съдиите е по-позната процедурата за издаване на т.нар. Европейска заповед за плащане, предвидена в Регламент 1896/2006, която е подобна, но не е в такава степен подходяща за потребителски спорове.

Липса на доверие в съдебното производство.
По данни на Европейската Комисия, около 20% от европейските потребители заявяват, че са се сблъскали с различни проблеми, свързани със стоки, услуги и некоректни търговци през изминалите 12 месеца. Средната стойност на загубите за потребителите е била 375 евро за всеки случай. 60 процента от анкетираните потребители са разрешили проблема чрез директни преговори с търговеца, останалите 40 процента са останали неудовлетворени, като 25 процента от тях дори не са се опитали да подадат оплакване. Само 2 процента от потребителите са се обърнали към съд. Мнозинството твърдят, че не са потърсили правата, защото сумите са били твърде ниски (26%), съдебното производство е изглеждало твърде скъпо в сравнение с претендираната сума (13%) или е щяло да отнеме твърде дълго време (12%).

 

Видео филм
Какво можете да направите, ако платите почти 2000 евро за фотоапарат в онлайн магазин, базиран в друга държава-членка на ЕС, и не го получите? Главният герой на филма, създаден в рамките на проекта, решава да се обърне към съда, използвайки Европейската процедура за искове с малък материален интерес.
Подобен казус е много уместен, тъй като според статистиката за периода 2010-2011 г. на Европейските потребителски центрове, повече от половината (56%) от всички жалби на потребителите са свързани с електронната търговия. Най-често проблемите се отнасят до това, че продуктите или услугите не са доставени (38%) или че са с ниско качество (32%). Много потребители се оплакват също така и от цените и от конкретни клаузи в договорите на търговците.
Можете да откриете филма относно тази процедура в Youtube канала на асоциация „Активни потребители” на адрес
http://bit.ly/HocPiF
или на
http://www.aktivnipotrebiteli.bg/Проекти/Повишаване на осведомеността на потребителите по отношение на достъпа до правосъдие

 

За проекта
Проектът се финансира от Специална програма “Гражданско правосъдие” 2007-2013, Литовски потребителски институт, Българска национална асоциация Активни потребители и националния бюджет на Република Литва.
За повече информация: http://www.vartotojai.lt/lt/civiline-teisena
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia