• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!

  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Да решим проблема без съд!

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Да решим проблема без съд!

Публикуван на: 29/08/2014
Tweet
photo

Дали новите европейски разпоредби относно извънсъдебните процедури за решаване на спорове ще ни помогнат да решаваме проблемите си по-евтино, по-бързо и по-ефективно?

 

През април 2013 г. бяха одобрени нова Директива на ЕС за алтернативно решаване на спорове (АРС) и нов Регламент на ЕС за онлайн решаване на спорове (ОРС). Актовете предвиждат задължителни изисквания и стандарти за органи за АРС за страните-членки на ЕС (вж. каре 1). Крайният срок за въвеждане на Директивата за АРС е юни 2015 г., а за Регламента за ОРС – краят на 2015 г.

Алтернативно решаване на спорове (АРС)

Съгласно Директивата за АРС, страните от ЕС се задължават:

- Да гарантират наличието на органи за АРС, обхващащи всички потребителски сектори за спорове по договори, както в рамките на страната, така и трансгранични такива, между потребители и търговци, предоставящи стоки или услуги. След въвеждането на органите за АРС, страните-членки могат да ги направят задължителни.

- Да гарантират, че системите за АРС се наблюдават от специализиран компетентен орган за всяка страна-членка.

- Да гарантират, че органите, отговарящи за системите за АРС са:

* независими, безпристрастни и неподвластни на указания на съответните страни в спора или техните представители

* с мандат, чиято продължителност гарантира независимост на действията им и с условия, които не позволяват тези органи да бъдат отстранявани от длъжност без достатъчно основателна причина

* разполагащи с необходимата експертност в областта на алтернативното решаване на спорове или съдебното решаване на потребителски спорове.

- Да гарантират, че системите за АРС са на разположение на потребителите безплатно или срещу номинална такса.

- Да гарантират, че системите за АРС функционират в оптимални срокове (повечето спорове следва да се решават в рамките на 90 дни от постъпването им в съответния орган за АРС) и ефективно (т.е. да не се изисква страните да имат адвокати).

- Да гарантират, че системите за АРС са с актуални интернет страници, съдържащи пълна информация и позволяващи на потребителите за подават жалби он-лайн. Системата за АРС също така следва да предоставя данни относно броя и вида жалби, техния изход, нормата на приемане на решенията и всякакви въпроси от системен характер, които могат да възникнат.

Он-лайн решаване на спорове

Съгласно Регламента за ОРС, Европейската комисия ще изгради платформа за ОРС, която:

* ще обхваща спорове в рамките на съответната страна или трансгранични спорове в областта на он-лайн или други видове електронни транзакции (с изключение на телефонни транзакции и операции, свързани с банкомати).

* ще позволи подаването на жалби он-лайн, с препращане до съответния национал

#Нашият коментар

Новите европейски изисквания безспорно ще допринесат за подобряване на извънсъдебните процедури за решаване на потребителски спорове. Дали обаче ще може да се стигне да радикална промяна. Едва ли.

Какво трябва да се промени?

1. Задължително участие на търговците

Фактите говорят сами – 62% от търговците отказват участие (през 2012 г. от общо 873 помирителни производства, търговците са отказали участие в 540 случая). Това означава, че в 540 случая системата работи на празни обороти - администрацията на помирителните комисии приема оплакване от потребител, изпраща покани за сформиране на състав на помирителна комисия до потребителски сдружения и бизнес организации, получава техните отговори и сформира състав на комисия, свиква заседание и изпраща покани до потребител и търговец. Тази процедура отнема близо месец. В деня и часа на заседанието помирително производство не се провежда, а потребителят и членовете на комисията си губят времето. 

2. Арбитраж вместо посредничество (помирение)

Арбитражната процедура е по-удачна за решаване на потребителски спорове. Тя се използва в много страни (често под различни наименования – напр. омбудсман). За разлика от помирителното производство, тя не търси възможност за постигане на споразумение между потребител и търговец, а постановява решение. То може да бъде незадължително за страните или пък задължително с право на обжалване в съда. За българските условия най-удачна е втората форма – т.е. задължително участие и задължително решение с право на обжалване в съда.

Защо бизнесът не трябва да се страхува от арбитражната процедура?

 Вероятно бизнесът ще се противопостави силно на идеята за създаване на потребителски арбитраж с основен аргумент, че потребителите могат да започнат да спекулират с правата си и да се обръщат към арбитража без основателни причини. Според нас тези опасения няма да се оправдаят, защото потребителите много бързо ще осъзнаят своята отговорност, гарантирана от правото на обжалване. Защо? Ако фирма загуби арбитражното производство но обжалва успешно в съда, тогава потребителят ще трябва да заплати съдебните разноски, които може да не са никак малки. Това ще го накара да размисли дали да не се отнася отговорно към своите права.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia